Harjoituksia kasinopelien lomaan

05.04.2018

Nykyihmisen suurimmat vaarat eivät ole enää aivan samoja kuin esivanhempiemme haasteet. Vielä lähimenneisyydessä villipedot ja luonnonvoimat olivat todellisia ongelmia jokapäiväisen selviytymisen kannalta, mutta nykyään karhuihin törmää lähinnä kaupan oluthyllyllä ja paukkuva pakkanen on vain hyvä syy jäädä pelaamaan tietokoneelle koko päiväksi. Jos uusimpiin tutkimuksiin on uskominen, liiallinen istuminen on modernin suomalaisen suurin uhka.

Maailmassa on toki suurempiakin vaaroja kuin paikalleen jämähtäminen, mutta pitkän linjan nettipelaajat voivat osittain allekirjoittaa paikallaan pönöttämisestä koituvat ongelmat. Pitkät kasinopelirupeamat alkavat ennemmin tai myöhemmin tuntua ikävästi etenkin selässä ja hartioissa. Kun pelaajan hartialinja valuu hitaasti alaspäin ja selän muoto on kuin Notre Damen kellonsoittajalla, on viimeistään aika harkita pientä jumppahetkeä.

Seuraavaan listaan on valittu jumppaliikkeitä, joita pystyy tekemään helposti nettikasinolla pelatessa. Monia niistä voi tehdä vaikka kesken jaon, sillä ruudun äärestä tai edes istuimelta ei tarvitse nousta.

Hartiat korviin

Niska-hartiaseudun kivut ovat lähes kaikkien näyttöpäätettä napittavien ongelma. Nettikasinoilla pelatessa on turhankin helppo eläytyä täysin pelikokemukseen ja jännittää voittoja jännittämällä hartioita. Pienet perusliikkeet voivat kuitenkin olla yllättävän tehokkaita. Kokeile ensin pyöritellä hartioita hitaasti molempiin suuntiin. Jos et välittömästi ulvo tuskasta, niin nosta seuraavaksi hartiat kohti korvia, pidä niitä nostettuna vähintään 5 sekuntia ja päästä rennoksi. Toista, kunnes veri kiertää jälleen ylävartalossa.

Varvassteppaus

Jännittävien kasinopelihetkien aiheuttama sisäinen paine purkautuu usein hermostuneena sormien naputteluna. Siirrä liike alavartaloon, tarkemmin sanottuna jalkateriin. Naputtele varpaita lattiaan niin nopeasti kuin pystyt. Pieni liike on yllättävän tehokas sekä vartalon vetreyttämiseen että stressinhallintaan.

Pikajoogaa

Jooga ja kasinopelaaminen eivät varsinaisesti kulje käsi kädessä. Keskittynyttä lihasten hallintaa ja rentoutumista edellyttävä jooga on aivan eri maailmasta kuin vaikka pokeri, jossa pelaajalta vaaditaan keskittynyttä korttien hallintaa ja jatkuvaa varpaillaan oloa. Yksittäiset joogaliikkeet sopivat kuitenkin nettikasinoiden vakioasiakkaille.

Hyvä esimerkki on seisaallaan tehtävä ”Soturi”-asento. Seiso ensin suorassa jalat vierekkäin. Vie toinen jalka taakse, niin että jalkaterä on 45 asteen kulmassa vartaloon nähden. Vie kädet kohti kattoa samalla, kun hengität sisään. Taivuta suoraksi jääneen jalan polvea kohti 90 asteen kulmaa ja pidä asento. Toista molemmille puolille.

Pyörät pyörimään

Kasinopelaaminen on aikuisten hupia, mutta välillä korttikonkariakin saattaa lapsettaa. Jos pelaat nettikasinopelejä tietokonepöydän ääressä, saattaa allasi hyvinkin olla pyörillä varusteltu tuoli. Aika ottaa ilo irti työtuolista ja treenata samalla vähän vartaloa!

Istu tuolilla ja nosta jalkaterät irti lattiasta. Ota kiinni työpöydän reunasta ja jännitä keskivartalo. Lähde liikuttamaan tuolia lattialla edestakaisin niin, että liike lähtee keskivartalosta. Pyörittele itseäsi tietokoneen ääressä muiden pelaajien pohtiessa siirtojaan tai kolikkoautomaattien rullien pyöriessä.

Salaiset puristukset

Pakaroiden puristelu on surkea keino osoittaa kiinnostusta toiseen ihmiseen, mutta erinomainen keino treenata omaa kroppaa. Jätä kuitenkin kädet näppäimistölle ja luota suurten alavartalon lihasten omaan suorituskykyyn. Jännitä pakaralihaksia 5–10 sekunnin ajan ja päästä lihakset rennoksi. Toistoja voit tehdä niin paljon kuin sielu sietää tai takapuoli kestää. Tätä harjoitusta tehdessä ei tarvitse keskeyttää pelin seuraamista hetkeksikään, joten sen saa puserrettua myös hektisten tilanteiden lomaan.

Paikallaan soutu

Vaikka olisitkin rinta rottingilla saatuasi komean voiton nettikasinolta, voivat rintalihaksesi silti kurtistua pitkästä paikallaan olosta. Kokeile viedä kädet suorina pitkälle eteen. Kurota eteenpäin ja vie sitten käsivarret taakse niin, että puristat lapaluut niin yhteen kuin saat. Tee soutuliikkeitä yhteensä kolme kymmenen kappaleen sarjaa, niin rintakehäsi kiittää.

Välipunnerrukset

Punnertaminen on varmasti kaikille tuttua puuhaa. Se on kaikessa yksinkertaisuudessaan myös todella tehokasta, joten pieni punnerrussessio kannattaa sisällyttää kasinopelien lomaan. Punnerruksia ei tarvitse tehdä kerralla kovin montaa: käväise lattialla tekemässä muutama liike ja palaa takaisin ruudun ääreen sopivasti ennen omaa pelivuoroa.

Seinää vasten istuminen

Tässä huipputehokas liike, joka harjoittaa reisi- ja pakaralihaksia. Laita selkä seinää vasten ja lähde liu’uttamaan selkää alaspäin. Pidä jalat lyhyen matkan päässä seinästä. Tavoitteena on tuoda vartalo niin alas, että polviin syntyy 90 asteen kulma. Tämä asento on todella rankka, minuuttikin kerrallaan on jo komea suoritus! Jos tietokone on sopivassa kulmassa, voit tarkkailla esimerkiksi pokerikierroksen etenemistä samalla, kun piinaat alakropan lihaksia.

Vatsalihasvetoja

Punnerruksien kanssa samaa sarjaa: perinteinen mutta toimiva. Käy hetkeksi selin makuulle ja nosta jalat esimerkiksi sohvalle. Laita kädet niskan taakse ja nosta ylävartaloa lattiasta. Palauta kroppa hallitusti maahan. Sopii parhaiten automaattipeleihin, joissa tietokone odottaa kärsivällisesti pelaajan saapumista takaisin koneelle.

Kapteenin tuoli

Totuus kuitenkin on, että nettikasinopeleihin haluaa keskittyä tiukasti tuolissa istuen. Vatsalihaksille ei siltikään tarvitse suoda lepoa. Maailman tehokkaimmaksi vatsalihasliikkeeksi tituleerattu ”Kapteenin tuoli” on tappavan tehokas: Aseta kädet reisien alle, nojaa hiukan eteenpäin ja nosta polvia kohti rintaa. Ponnista takapuoli irti tuolista ja pidä asento niin monta sekuntia kuin jaksat. Vaatii todellista voimaa käsivarsista, mutta toisaalta – et joudu jättämään istuimesi hellää huomaa hetkeksikään.