Kasinoelokuvien soundtrackit luovat tunnelmaa

Article Image

31.01.2018

Kasinoa näyttävämpää tapahtumapaikkaa ei olekaan. Ei ole siis ihme, että lukemattomat elokuvat ovat hyödyntäneet loisteliaat puitteet. Elokuvien tunnelma syntyy tosin paljon muustakin kuin lavasteista. Tilanteeseen sopiva musiikki on omiaan viemään katsojan aivan penkkinsä reunalle. Ja kukapa ei muistaisi esimerkiksi ”Tähtien sodan” tai ”Jurassic Parkin” tunnusmusiikkia? Mutta tuleekohan kellekään äkkiseltään mieleen yhtänä tunnettua kasinoelokuvan soundtrackia? Ei varmaankaan, mutta ehkä siihen tulee pian muutos. Tutustu myös listaamme suomalaisista kasinoelokuvista täältä.

Kasinon äänet suoraan Casinosta

Casino elokuva

Kun elokuva saa tunnustusta Oscar-ehdokkuuden muodossa, on palasten oltava kohdallaan. Vuonna 1995 tehtyä ”Casinoa” tähdittävät Robert De Niro, Sharon Stone ja Joe Pesci. Laadukas musiikki on kuuluva ja tuntuva osa hyvää kokonaisuutta. Casinon soundtrack onkin mainio kahden levyn paketti, joka kattaa koko tunneskaalan.

Kun uhkapeliteemaa katsoo hiukan kauempaa, siitä löytyy paljon yhtymäkohtia elämän moniin osa-alueisiin. Pelkästään voiton ja tappion tai menetyksen kokemukset kuvaavat yhtä lailla vaikkapa ystävyyttä, parisuhdetta tai elämää kuin menestystä pelipöydässä. Menetyksestä on luultavasti kirjoitettu enemmän lauluja kuin mistään muusta, joten ei ole ihme, että ”Casinon” soundtrackilla kuullaan paljon laadukasta bluesia. Esimerkiksi B. B. Kingin ”The Thrill Is Gone” ja Jeff Beckin ”I Ain’t Superstitious” ovat varsin osuvia valintoja. Toisaalta mukaan mahtuvat myös J. S. Bach ja Fleetwood Mac, joten värikästä kuunneltavaa riittää muistakin tyylilajeista.

Kevyempää poljentoa Clooneylle

Ocean’s Eleven elokuva

Uuden vuosituhannen ehdottomasti tunnetuin kasinoelokuva on ”Ocean’s Eleven – korkeat panokset”, eikä elokuvan jatko-osiakaan pidä unohtaa. Koska kyseessä on huumoripitoinen ryöstöelokuva, joka on täynnä Hollywoodin tähtiä, on äänimaailman vastattava pilkettä näyttelijöiden silmäkulmissa. Danny Oceanin hämäräpuuhia värittää soundtrack, joka koostuu David Holmesin sävellyksistä sekä kokoelmasta asianmukaista jazz-poljentoa.

Jos askel on päivän päätteeksi raskas, esimerkiksi Al Hoffmannin ”Papa Loves Mambo” saa jalkoihin vauhtia, tai vähintäänkin hymyn huulille. Vaikka elokuva onkin tunnelmaltaan leikkisä, on seassa ripaus myös klassista kauneutta, joka saattaa joidenkin mielestä kuvastaa myös Vegasin kasinoiden hulppeita sisätiloja, joskin peliautomaattien merta on vaikea sisällyttää klassisen kauneuden käsitteeseen. Joka tapauksessa Debussyn ”Clair de Lune” on hyvää vaihtelua veikeälle kelmimusiikille, jota elokuvassa muuten käytetään onnistuneesti.

Hittielokuvan jatko-osien musiikki jatkaa onnistumisten sarjaa. ”Ocean’s Twelve” -elokuvaa varten tehty musiikki on jälleen David Holmesin kynästä, joten siltä osin hyvä musiikki ei yllätä. Elokuvan musiikkikattaukseen mahtuu mukaan myös muutamia Välimerelle vieviä, kitarapainotteisia kappaleita, kuten ”Crepuscolo Sul Mare”. Mielenkiintoista kitarointia sisältävä ”What R We Stealing” on levyn toinen helmi. Jatko-osassa suositaan paikoittain hieman vauhdikkaampaakin säestystä, mikä pitää mielenkiintoa hyvin yllä, vaikka soittimessa pyörisi pelkkä soundtrack. Jos ensimmäisen osan poljento miellytti, ei toisenkaan äänimaailma ole pettymys. Sarjan kolmannen osan musiikki jääköön tällä erää arvoitukseksi, jonka jokainen voi itse ratkaista.

Täyden toiminnan kasino

Casino Royale elokuva

On vaikea löytää kasinoelokuvaa, jonka ainoa tapahtumapaikka olisi kasino. Toisaalta on myös elokuvia, kuten ”Casino Royale”, joiden nimessä mainitaan kasino, mutta elokuva vie katsojan paljon muuallekin — tai enimmäkseen aivan muualle. Chris Cornellin ”You Know My Name” soi yhä säännöllisesti radiossa, joten elokuvan tunnuskappale on ainakin varsin onnistunut. Muuten elokuvan soundtrack koostuu Nicholas Doddin alkuperäismusiikista, johon on kylläkin sinne tänne ripoteltu myös ”You Know My Namen” melodioita. Jos kasinotunnelmaksi kaipaa salakavaliin rikollisneroihin viittaavaa, toiminnantäyteistä orkesterimusiikkia, on tämä soundtrack oiva valinta.

Sujuuko päässälasku?

21 elokuva

Vuonna 2008 ilmestynyt ”21” keskittyy matemaattisesti lahjakkaiden opiskelijoiden kortinlaskurinkiin, jota johtaa yliopiston matematiikan opettaja. Tiivistunnelmainen elokuva on kasinoteemoistaan huolimatta saanut soundtrackin, joka ei ole pullollaan vanhaa bluesia. Vaihtelu onkin genressä varsin tervetullutta.

Blackjack-pelejä säestää esimerkiksi Rolling Stonesin ”You Can’t Always Get You Want”, MGMT:n ”Time to Pretend” ja LCD Soundsystemin ”Big Ideas”, joka sävellettiin elokuvaa varten. Soundtrackilta löytyy myös Rihannaa ja The Aliensia, joten taustalle on selvästi haluttu tämän vuosituhannen tuotoksia. Elokuvan kanssa uudempi musiikki toimii hyvin, koska päähenkilöt ovat opiskelijoita. Samasta syystä soundtrack saattaa miellyttää myös niitä, jotka nauttivat enemmän nykymusiikista kuin Yhdysvaltain eteläosien tunnelmoinnista. Olipa modernimpi musiikki omaan makuun tai ei, ainakin kone- ja klubimusiikki rikkoo (blues)kaavaa, jonka huomaa helposti vanhempien kasinoelokuvien soundtrackeja kuunnellessa.

Täyskäsi

Täyskäsi elokuvaKuva:www.leffatykki.com

Vaikka katse kääntyy helposti kohti uusia elokuvia, ei pidä unohtaa vanhojakaan laatuelokuvia. Vuonna 1965 ilmestynyt ”Täyskäsi-Kid” (The Cincinnati Kid) tarjoilee kappaleen verran Ray Charlesia, eli elokuvan nimeä kantavan kappaleen, ja loput elokuvan musiikista on sävelletty elokuvaa varten. Jos itse elokuvaa pidetään varsin hyvänä, on myös soundtrack nauttinut suosiota.

Elokuvan musiikki on Lalo Schifrinin käsialaa. Schifrinin kannalta projekti meni varsin mukavasti, sillä hänen musiikkinsa sai hyvän vastaanoton niin kriittisessä kuin kaupallisessakin mielessä. Tyyliltään musiikki on sekoitus swingiä ja perinteisempää elokuvatunnelmointia. Osa kappaleista muistuttaa myös vanhojen lännenelokuvien äänimaisemia, etenkin siinä vaiheessa, kun solistina on huuliharppu.